
Halottszállítási engedély
Holttest külföldről Magyarországra történő szállításához, vagy Magyarországon keresztül történő átszállításához be kell szerezni a magyar külképviselet hatósági engedélyét, amelyet az elhalálozás helye szerint illetékes konzuli tisztviselő kérelemre állít ki.
1. A kérelemnek tartalmaznia kell:
- az elhunyt személy nevét és utolsó lakóhelyét;
- a halált okozó betegség megnevezését (ha az a külföldi okiratból kitűnik);
- a halál napját;
- a szállítási útvonalat (honnan hová szállítják a holttestet) helységnevek feltüntetésével;
- a tervezett szállítási időpontot;
- a szállítás módjának és járművének megjelölését (gépjármű rendszámát, repülőgép járatszámát, stb.) és a szállítmány kísérőjének a nevét.
2. A kérelemhez csatolandó dokumentumok:
- a külföldi hatóság által kiállított olyan okirat, amely megfelel a magyar halottvizsgálati bizonyítványnak, vagy halotti anyakönyvi kivonatnak;
- az indító ország közegészségügyi hatóságának igazolása;
- magyarországi temető befogadó nyilatkozata.
Elhunyt személy hamvait tartalmazó urna hazaszállításához a konzuli tisztviselő részéről engedély nem szükséges. Javasoljuk, hogy a hamvak hazaszállításával kapcsolatos további tudnivalókról tájékozódjanak a szállítást végző temetkezési szolgáltatónál.
Halottszállítási engedély kiállításáról további információt itt talál.

Haláleset magyarországi anyakönyvezése
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
1. Kérelemnyomtatvány kitöltése
2. Csatolandó mellékletek:
- eredeti külföldi halotti anyakönyvi kivonat (szükség esetén a megfelelő hitelesítéssel ellátva) és annak hiteles magyar fordítása (az utóbbit a konzuli tisztviselő és az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda végezheti el). A halotti anyakönyvi kivonatot a hozzátartozó szerzi be, annak beszerzéséhez a konzul csak egyedi méltánylást érdemlő esetben nyújthat segítséget, amennyiben azt a fogadó ország jogszabályai lehetővé teszik;
- az elhunyt magyar állampolgár születési anyakönyvi kivonatának másolata;
- a magyar állampolgárságot igazoló irat (a halál időpontjában érvényes magyar útlevél vagy személyazonosító igazolvány, honosítási okirat, illetve egy évnél nem régebben kiállított állampolgársági bizonyítvány);
- az elhunyt valamennyi, rendelkezésre álló, magyar hatóság által kiállított okmánya;
- családi állapotot igazoló okirat (pl.: jogerős bírói ítélet, halotti anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi kivonat). Amennyiben az elhalálozott családi állapotának igazolására okiratot nem csatolnak, az anyakönyvi bejegyzésnél ezt a rovatot az anyakönyvvezető kihúzza. Ez később javítható, ha a családi állapotot a fent leírt dokumentumokkal igazolják.
Külképviseleteink – a helyi sajátosságokra is figyelemmel – az érdeklődőknek további tájékoztatást adnak az ügyintézés részleteiről.